قالب های فارسی وردپرس 8

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

قالب های فارسی وردپرس 8

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

تنظیم روشنایی، کنتراست و رنگ نمایشگرها

کالیبره نمودن تلویزیون
کالیبره یا تنظیم کردن هر وسیله‌ای برای افزایش دقت آن امری ضروری است. اگر وسیله‌‌ی مورد نظر تلویزیون یا مانیتور باشد، تنظیم کردن کاری مشکل و گیج کننده می‌شود. اغلب افراد اطلاعات درستی در مورد نحوه‌‌ی تنظیم روشنایی، کنتراست، شدت رنگ، رنگ و تیزی تصویر ندارند و به همین علت ویدیوها، تصاویر و بازی‌ها را با کیفیت اصلی خود مشاهده نمی‌کنند. جنبه‌ی دیگر مسأله این است که فروشندگان شدت رنگ و روشنایی تلویزیون‌ها را طوری تنظیم می‌کنند که شخص تصور کند کیفیت آنها فوق‌العاده است در حالیکه برخی مدل‌ها تنظیمات پیش‌فرض واقعی‌تری دارند وبه نظر می‌رسد که کیفیتشان پایین‌تر است. در این مقاله می‌خواهیم با نحوه‌ی کالیبره کردن و مفهوم تنظیمات اصلی نمایشگر آشنا شویم.

هدف ما این است که تنظیمات یک نمایشگر را کالیبره کنیم. آن هم بدون استفاده از نرم‌افزار یا وسیله‌ی دیگری و تنها با چشم خودمان. کار مشکلی نیست اما نیاز به توضیح و درک مفهوم هر یک از تنظیمات موجود دارد. پس شروع می‌کنیم.

کنتراست یا Contrast
اولین تنظیم مورد بحث کنتراست است که مهمترین عامل تأثیر‌گذار روی کیفیت تصویر می‌باشند. ساده‌ترین تعریف کنتراست به این صورت است: نسبت روشنایی روشن‌ترین نقطه‌ی تصویر به تیره‌ترین نقطه‌ی آن را کنتراست می‌گویند. مقدار کنتراست در تلویزیون‌ها و مانیتورها، تعیین‌کننده‌ی شدت روشنایی روشن‌ترین بخش‌های تصویر است.

اما نحوه‌ی تنظیم کنتراست چگونه است؟ اگر کنتراست را بیش از حد بالا ببریم، برخی جزئیات تصویر خصوصاً در نواحی روشن از بین می‌رود چرا که روشنایی نقاط مجاور به حدی زیاد می‌شود که تفاوت روشن‌ترین نقاط و نقاط مجاور قابل تشخیص به وسیله‌ی چشم نیست.

کالیبره نمودن تلویزیون, تنظیم رنگ نمایشگرها

cloud computing
برای تنظیم هر یک از پارامترها باید یک یا چند تصویر مناسب پیدا کرد. برای کنتراست انتخاب تصویری که دارای نقاط روشن در پس زمینه‌ی روشن باشد، ضروری است. بنابراین ابرهای سفید در آسمان روشن را به عنوان سوژه انتخاب می‌کنیم. کنتراست را از حالت معمولی یا حتی پایین به تدریج افزایش می‌دهیم تا جایی که نقاط روشن تصویر جزئیات خود را از دست بدهند. در این حالت کنتراست کمی زیاد است، کمی به عقب بر‌می‌گردیم و آن را کاهش می‌دهیم تا جزئیات دوباره دیده شوند. این حالت بهترین حالت ممکن است و کنتراست کالیبره شده است.

توصیه می‌کنیم که روی چند تصویر مختلف همین عمل را انجام دهید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

روشنایی یا Brightness
این پارامتر شدت روشنایی نقاط تیره‌ی تصویر را مشخص می‌کند. اگر مقدار آن بیش از حد باشد، رنگ سیاه به خاکستری تبدیل می‌شود.

برای تنظیم شدت روشنایی باید تصویری تیره انتخاب کرد. به عنوان مثال صحنه‌ی تاریکی از یک فیلم اکشن. روشنایی را کم می‌کنیم تا همه چیز نسبتاً تیره شود و سپس آن را مجدداً زیاد می‌کنیم تا جایی که نقاط واقعاً تیره‌ی تصویر رنگ سیاه خود را حفظ کنند و نه بیشتر.

کالیبره نمودن تلویزیون, تنظیم رنگ نمایشگرها

darkknight-1
البته تنظیم روشنایی مشکل است و باید به دقت آن را انجام دهید. شاید با یک تصویر خاص هم نتوان نتیجه‌ی مطلوبی گرفت. سعی کنید تصاویری را انتخاب کنید که قالب آن‌ها تیره باشد و قسمت‌های روشن نیز آن‌ها وجود داشته باشد. اغلب فیلم‌های سینمایی تصاویر تاریک مناسب این کار را در خود دارند.

رنگ یا Color
شدت رنگ را با تن رنگ یا در واقع سردی و گرمی آن اشتباه نگیرید. معمولاً تلویزیون‌ها در مورد شدت رنگ در حالت پیشفرض از عدد 50 درصد در حالت استفاده می‌کنند. اگر شدت رنگ را کم کنیم، رنگ‌ها از بین می‌روند و تصویر سیاه و سفید می‌شود. اگر آن را بیش از حد زیاد کنیم، رنگ طبیعی صورت به نارنجی و حتی قرمز می‌زند.

Boy Face from Venezuela
برای تنظیم کردن رنگ هم می‌بایست در ابتدا یک تصویر مناسب انتخاب کنید که این بار تصویری شامل چهره‌ی یک انسان مناسب است. شدت رنگ را کم و زیاد کنید تا جایی که رنگ صورت شخص به نظر طبیعی برسد.

تن یا گرمی و سردی رنگ، Color Temprature یا Color Tone
منظور از تن رنگ، گرمی و سردی آن است. معمولاً از دو واژه‌ی سرد Cool و گرم یا Warm برای مشخص کردن تن آبی یا قرمز تصویر استفاده می‌شود. وقتی تن تصویر آبی باشد، می‌توان هاله‌‌ای آبی رنگ را در تمام تصویر مشاهده کرد، وقتی تن رنگ قرمز باشد نیز هاله‌ای قرمز رنگ در تصویر دیده می‌شود. اما توجه کنید که تن رنگ سرد و یا گرم هر دو به نظر خوب می‌رسند، بیشتر تلویزیون‌ها در حالت پیش‌فرض تن رنگ طبیعی یا استاندارد، Natural یا Standard دارند.

برای تنظیم تن رنگ هم از تصویر چهره استفاده می‌کنیم که در حالت عادی کمی نارنجی است. اگر تن رنگ سرد یا استاندارد را اعمال کردید و هاله‌ی مایل به آبی در چهره دیدید، احتمالاً باید گزینه‌ی سوم یعنی تن گرم را انتخاب کنید. توجه کنید که آبی بودن تصویر به خاطر بازتاب نور آبی رنگ محیط نباشد و یا قرمزی بیش از حد چهره به خاطر نور مایل به قرمزی که از محیط تابیده شده نباشد.

تیزی یا Sharpness
این پارامتر شدت تیزی لبه‌های تصویر را مشخص می‌کند. اگر تیزی را کم کنیم، تصویر مات می‌شود و برخی جزئیات مثل چین صورت از بین می‌روند، اگر آن را بیش از حد زیاد کنیم نیز در کنار لبه‌های تصویر روشنایی غیر عادی دیده می‌شود.

برای تنظیم تیزی هم از تصویر قبلی استفاده می‌کنیم، یعنی چهره‌ی یک شخص. تیزی را کم می‌کنیم، طوری که جزئیاتی مثل چین صورت از بین می‌روند. سپس آن را به تدریج افزایش می‌دهیم تا جایی که جزئیات تصویر کم‌کم نمایان شوند. این حالت مقدار بهینه‌ی تیزی می‌باشد.

یک درایور کارت گرافیک نرم افزاری است که به سیستم عامل و برنامه های شما امکان استفاده از سخت‌افزار گرافیک کامپیوترتان را می دهد. اگر شما بازیهای PC را انجام می دهید، لازم است تا درایورهای کارت گرافیکتان را به روز نگه دارید تا بهترین عملکرد را از سخت افزارتان کسب نمائید.

ما قبلاً به شما توصیه کرده‌ای که درایورهایتان مکرراً آپدیت نکنید - بیشتر درایورهای سخت‌افزار که با کامپیوتر شما یا Windows Update عرضه می شوند خوب هستند. با این حال، درایورهای کارت گرافیک برای سخت‌افزار گرافیک NVIDIA، AMD یاحتی اینتل شما یک استثناء بزرگ هستند.

عکس از: Carles Reig در فلیکر

چرا باید درایورهای کارت گرافیکتان را آپدیت کنید

آپدیتهای مادربورد، کارت صدا، و درایورهای شبکه کامپیوتر شما کلاً باعث افزایش سرعت نمی شوند. آنها اغلب باگهای نادر را رفع می کنند - و حتی ممکن است باگهای جدیدی را اضافه نمایند.

با این حال، این مورد برای درایورهای به روزرسانی شده کارت گرافیک شما، که با عنوان GPU یا کارت ویدئو شناخته می شوند، مطرح نمی باشد. NVIDIA و AMD هر دو متناوبا درایورهای گرافیکی منتشر می کنند که اغلب بهبودهای عملکردی عمده‌ای را در اختیار قرار می دهد، به ویژه برای بازیها جدیدتر. با توجه به اینکه اینتل با معماری گرافیک Haswell جدیدش نگاهی جدی به عملکرد گرافیک مجتمع می کند، اکنون عرضه آپدیتهای درایور ویدئویی رایجتری را نیز شروع کرده اند.

در اینجا اسنپشاتی از تازه ترین بسته درایور گرافیکی NVIDIA مشاهده می شود، که در ۵ فوریه ۲۰۱۳ عرضه می شود:

سیستم عامل, کارت گرافیک

این نوع از افزایش عملکردها در درایورهای گرافیک آپدیت شده نامعمول نیستند. با اینکه بازیهای جدیدتری مانند Far Cry 3 شاهد بهبودهای قابل توجهی بوده اند (تا ۳۸% بر ریو برخی سخت افزارها)، حتی بازیهای قدیمیتری مانند Skyrim و Starcraft II افزایش قابل توجهی در عملکرد را تجربه کرده اند.

NVIDIA ممکن است در بیان بهبود عملکردهایی که در اختیارتان قرار خواهد داد مبالغه آمیز عمل کند، و ممکن است این بر روی کارتهای گرافیک قدیمیتر به آن اندازه جدی نباشد. با این وجود، بهبودهای قابل توجهی رخ داده است. برخی از بازیهای جدیدتر ممکن است از اجرا با درایورهای گرافیکی بهینه سازی نشده و قدیمی نصب شده خودداری کنند.

البته اگر شما هرگز بازیهای PC را روی کامپیوترتان اجرا نمی کنید و اهمیتی به عملکرد گرافیک ۳D نمی دهید، واقعاً هیچ‌گاه نیازی به آپدیت درایورهای کارت گرافیکتان نخواهید داشت.

سئو چیست؟

کلمه سئو SEO اقتباس از Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است و دربرگیرنده تکنیک‌های فنی و خلاقیتی است که باعث رشد وبسایت شما در موتور های جستجو می شود.


سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) به معنای فریب و یا دستکاری موتور‌های جستجو با روش‌های غیر اخلاقی نیست. آن‌ها برای کمک کردن به درمان رویت و وابستگی وب سایت‌ها در نتایج جستجوی طبیعی با قصد رسیدن به رتبه‌بندی بالا، ایجاد شده‌اند.


قرار دریافت اسم سایت شما در رتبه‌های بالا در صفحات نتایج موتور‌های جستجو بسیار ارزشمند است ، به راستی این یک تبلیغ رایگان در بهترین فضای تبلیغاتی عالم است. این پروسه باعث می شود ترافیک رایگان و طبیعی از سمت موتورهای جستجو مانند گوگل به سمت سایت شما هدایت شود.


الگوریتم رتبه‌بندی گوگل دارای بیش از 200 معیار جهت رتبه‌بندی یک سایت است. از این رو مهندسین سئو می‌بایست مهم‌ترین این معیار‌ها را جهت پیاده‌سازی کامیاب سئو بدانند. این دوره آموزشی بدست تیم نیرومند آلت وردپرس ( ارائه قالب وردپرس ، افزونه و تعلیم ) ارائه شده است.


هدف سئو سایت چیست و چرا سئو مهم است ؟

از اینکه با وبسایت دست موزه وردپرس به اتفاق هستید خوشحالیم ، هدف سئو کمک به وب سایت‌ها در توسط آوردن محل بالا در نتایج جستجوی طبیعی و افزایش پیوستگی بین صفحات و واژه ها کلیدی وارد شده توسط کاربران است.


نمایش دادن بیشترین صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوی جستجوی وارد شده دارای مزایای زیادی هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو است که در آن کاربر بیشترین نتایج پیوسته جستجو شده را پیدا می‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد می‌شود چرا که الگوریتم آن بیشترین صفحات مرتبط را نشانه می‌دهد.


در بازدید وب سایت کارایی بسزایی دارد. ( به دنبال بازدید افزایش فروش و … خواهیم داشت )

باعث برپایی برندینگ می شود. ( برند ها از اهمیت بسیاری در ایران برخوردارند )

باعث افزایش ترافیک وبسایت خواهد شد.

باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد.

بهترین ابزار برای تبلیغات است.

بهینه سازی کلاه سفید (White Hat SEO)

آموزش های افزار وردپرس مبنی بر سئو کلاه سفید است ، تکنیک‌ های سئو در این دسته حائز ویژگی‌های پایین هستند:


با دستور العمل‌ و استانداردهای موتورهای جستجو مطابقت دارند.

محتوای نازک و کپی شده (Duplicate content) ارایه نمی‌شود.

تضمین می‌کند که محتوای تولید شده برای کاربران برپایی شده است و نه صرفا برای موتورهای جستجو

تضمین می‌کند محتوای که یک موتور جستجو ایندکس می کند همان محتوای باشد که اثناء ورود کاربر از طریق موتور‌های جستجو مشاهده می‌کند.

بهینه سازی کلاه سیاه (Black Hat SEO)

تکنیک‌ های سئو کلاه سیاه بر این اساس شناخته می‌شوند:


تلاش برای درمان رتبه با فریب و برخلاف رویه‌های موتورهای جستجو

هدایت از یک صفحه که مخصوص موتورهای جستجو در عقیده گرفته شده است به صفحه دیگر

هدایت کاربران به یک صفحه که محتوای آن متفاوت از محتوای نشانه دیتا شده در موتورهای جستجو است

مخفی کردن متن‌ها، استفاده از رنگ بعد گویه برای متن یا لینک ها ، سئو کردن سایت فروشگاهی به کارگیری فونت ریز و کوچک که کاربر توانا به احضار متن نیست.

استفاده بیش از حد واژه ها کلیدی (keyword stuffing) و قراردادن واژه ها کلیدی بی ربط به محتوای سایت

ایجاد صفحات با کیفیت زیر و محتوای بسیار مختصر که با واژه کلیدی و لینک‌های زیادی پر شده‌اند.

شناسایی کارت گرافیک شما
راههای مختلفی برای شناسایی سخت‌افزار کامپیوتر شما وجود دارد، از جمله برنامه های کامپیوتر اطلاعات سیستمی همچونSpeccy. با این حال، شما می توانید این اطلاعات را مستقیماً از Windows Device Manager دریافت کنید.

برای باز کردن Device Manager، روی کلید ویندوز کلیک کنید تا استارت منویتان باز شود، عبارت Device Manager را در منوی استارت تایپ کنید، و روی میانبر Device Manager کلیک کنید. (اگر شما از ویندوز ۸ استفاده می کنید، روی کلید ویندوز، عبارتDevice Manager را در صفحه Start تایپ کنید، طبقه بندی Settings را انتخاب نموده، و روی میانبر Device Manager کلیک کنید.)

سیستم عامل, کارت گرافیک

بخش آداپتور Display را بسط دهید تا تولیدکننده و مدل کارت گرافیک کامپیوترتان را مشاهده نمائید.

سیستم عامل, کارت گرافیک

اگر شما هم اینتل و هم NVIDIA را روی یک لپتاپ می بینید، لپتاپتان از تکنولوژی اپتیموس NVIDIA برای انتخاب تغییر هوشمندانه بین کارت گرافیکهای اینتل که برای عمر باتری بهتر است و گرافیک NVIDIA که برای عملکرد بهتر است استفاده می نماید. در این حالت، شما برای ارتقاء وضعیت بازیتان نیاز به آپدیت درایورهای NVIDIA نیاز خواهید داشت.

دریافت تازه ترین آپدیتها
برای برخی از انواع سخت‌افزار گرافیکی تعبیه شده در لپتاپها (که با عنوان GPUهای نوتبوک نیز شناخته می شوند)، ممکن است نتوانید درایورها را مستقیماً از سازنده بگیرید. شاید لازم باشد درایورهای به روز رسانی شده‌ای را از تولیدکننده لپتاپتان بگیرید، و ممکن است به طور منظم آپدیتها را عرضه نکند.

با این حال، شما عموما می توانید درایورهای گرافیکی به روزرسانی شده‌ای را از وبسایت تولدکننده سخت افزارتان دریافت کنید:

دانلود درایورهای گرافیک NVIDIA

دانلود درایورهای گرافیک AMD

دانلود درایورهای گرافیک اینتل

لازم خواهد بود تا مدل دقیق کارت گرافیک کامپیوترتان را، که در پنجره Device Manager نشان داده شده است، انتخاب کنید.

ممکن است برخی از تولیدکنندگان ابزارهای کاربردی بررسی کننده آپدیتی داشته باشند که به طور اتوماتیک ویرایشهای درایور گرافیکی جدید را چک می کند و درباره آنها به شما تذکر می دهد، همچون ابزار NVIDIA Update، که اگر سخت‌افزار گرافیکیNVIDIA دارید می توانید به آن از بخش کنترل پنل NVIDIA دسترسی یابید (مسیر Help > Update را طی کنید).

سیستم عامل, کارت گرافیک

اگر سخت‌افزار گرافیک قدیمی تری دارید، به خاطر داشته باشید که آن سخت‌افزار برای همیشه پشتیبانی نخواهد شد.تولیدکنندگان نهایتاً بهینه سازی و به روزرسانی سخت‌افزار قدیمی تر را متوقف می کنند. اگر سن سخت‌افزار گرافیکی شما پنج سال است، به احتمال بسیار زیاد درایورهای بهینه سازی شده برای آن دیگر عرضه نمی شوند. اینکه تا چه زمانی از سخت‌افزار شما پشتیبانی شود بستگی به تولید کننده اش دارد.

Netsupport School یکی از شناخته‌شده‌ترین نرم‌افزارهای مدیریت کلاس‌های آموزشی و همچنین مدیریت کافی‌نت‌هاست. در صورتی که بر روی سیستم شما به عنوان یک کلاینت این نرم‌افزار فعال است، غیرفعال کردن آن تنها توسط مدیر سرور قابل انجام است. حتی با قطع کابل شبکه نیز نمی‌توان این نرم‌افزار را غیرفعال کرد. در صورتی که ویندوز شما دسترسی محدود نداشته باشد با استفاده از این ترفند می‌توانید Netsupport School را بر روی سیستم کلاینت خود غیرفعال کنید.

بدین منظور:
ابتدا کلیدهای ترکیبی Win+R را فشار دهید.
در پنجره‌ی Run عبارت CMD را وارد کرده و Enter بزنید.
با باز شدن پنجره‌ی Command Prompt دستور زیر را وارد کرده و Enter بزنید:

sc stop client32

با این کار Netsupport School با موفقیت غیرفعال شده است.

برای غیرفعال‌سازی سرویس client32 می‌توانید بدین صورت نیز عمل کنید:
در Run عبارت services.msc را وارد نمایید.
اکنون در پنجره‌ی Services سرویس Client32 را بیابید و بر روی آن دوبار کلیک کنید.
در پنجره‌ی باز شده بر روی دکمه‌ی Stop کلیک کرده و OK کنید.

لازم به ذکر است همان‌طور که گفته شد در صورتی که حساب کاربری شما در ویندوز محدود باشد ممکن است امکان استفاده از این ترفند وجود نداشته باشد.
همچنین دقت کنید با راه‌اندازی مجدد ویندوز، سرویس Client32 از نو فعال خواهد شد و Netsupport School نیز مجدد قابل دسترس خواهد بود.


دقت کردید از وقتی لپ تاپ ها آمده اند چقدر زندگی راحت تر شده ، حداقل از این همه سیم کشی که کامپیوترهای خانگی دارد راحت شدیم فقط یک سیم شارژر دارد که به آن وصل می شود. در حال حاضر هم نسل جدید ماوس ها و کیبورد هایی وارد بازار شده که بدون سیم (Wireless) هستند و به راحتی هم قابل استفاده و قابل حمل و نقل هستند و برد بیشتری هم دارند.

ماوس بی سیم, اتصال ماوس بی سیم به لپ تاپ

اگر شما همیشه مسافرت می روید و مجبورید که همه جا از لپ تاپتان استفاده کنید، ماوس بی سیم (Wireless) بهترین وسیله ی جانبی است. من در این مقاله به شما می گویم که چطوری ماوس بی سیم را به لپ تاپتان وصل کنید.

تکنولوژی روز به روز پیشرفت می کند، و وسایل جانبی کامپیوتر را طوری می سازند که بدون سیم کار کنند. بهترین وسیله برای کسانی که همیشه مسافرت می کنند و از لپ تاپ استفاده می کنند ماوس بی سیم است. البته از این ماوس برای کامپیوترهای رومیزی هم استفاده می شود که به شما کمک می کند که همیشه میزتان بدون سیم و مرتب باشد. ماوس بی سیم هم مثل بقیه وسایل بدون سیم کار می کند، سیگنال های فرکانس رادیویی را به یک دستگاه فرستنده و گیرنده می فرستد و می گیرد.

بخش هایی از یک ماوس بی سیم (Wireless)
وصل کردن یک ماوس بی سیم به لپ تاپ در نگاه اول ممکن است خیلی پیچیده به نظر برسد، اما خیلی آسان است. بخش هایی مثل فرستنده و گیرنده دارد. دستگاه فرستنده در داخل ماوس قرار دارد و قابل مشاهده نیست. دستگاه گیرنده در شکل های مختلفی وجود دارد بعضی ها خیلی کوچک هستند و مثل قلم اند. در اکثر بسته های ماوس بی سیم یک CD وجود دارد که برنامه هایی دارد که به سیستم عامل کمک می کند تا ماوس را بشناسد.

ماوس بی سیم, اتصال ماوس بی سیم به لپ تاپ

چگونگی اتصال یک ماوس بی سیم (Wireless) به لپ تاپ
بسته را باز کنید و باتری ها را درون ماوس قرار دهید. مراقب باشید که باتری ها حتما سر جایشان قرار بگیرند. حالا، شما باید دستگاه فرستنده و گیرنده را از بسته پیدا کنید که معمولا شبیه یک قلم یا حتی USB در مدل های ماوس جدید است. دستگاه فرستنده و گیرنده را در یک port خالی USB قرار دهید، بعد دکمه ی "ON" که روی آن قرار دارد را پیدا کنید. دکمه ی "ON" روی ماوس بسیار کوچک است و باید مطمئن بشویم که حتما روشن است. شما باید هر دو دستگاه ماوس و فرستنده و گیرنده را فعال کنید. دکمه ی "ON" هر دو وسیله را فشار دهید و سیستمتان را restart کنید.

ماوس بی سیم, اتصال ماوس بی سیم به لپ تاپ

اگر بسته یک CD داشت، CD را در دستگاه قرار دهید و برنامه هایش را روی کامپیوتر نصب کنید. برنامه ها بین ماوس، دستگاه فرستنده و گیرنده و سیستم عامل ارتباط برقرار می کند. بعد از این که CD را در دستگاه گذاشتید شما را راهنمایی می کند که برنامه را چگونه Install کنید. بعد از اینکه برنامه ها Install شد سیستم را restart کنید. ماوس وقتی کار می کند دستگاه فرستنده و گیرنده را به طور خودکار پیدا می کند. نباید فاصله ی بین دستگاه و ماوس بیشتر از 9 قدم باشد. این فاصله ی نرمال یک ماوس بی سیم است. اما نسل جدید ماوس های بی سیم با تکنولوژی 2.4 گیگا هرتز وارد بازار شده که فاصله اش 30 قدم پا است.

اگر شما دوست دارید که از سیم های اضافی متصل به کامپیوتر راحت شوید، یک بسته ی ترکیبی ماوس و کیبورد را خریداری کنید. اگر نگران کمبود port های USB برای اتصال وسایل جانبی هستید می توانید از یک USB external استفاده کنید. این ماوس ها برای حمل و نقل راحت تر هستند و کوچک تر از نوع معمولی می باشد.

اثرات گرد و خاک برقطعات رایانه

به نظر شما آلودگی هوا یا بهتر بگوییم گرد و خاک و ذرات معلق در هوا که به‌مرور روی قطعات رایانه می‌نشیند، تاثیری در عملکرد آنها دارد یا می‌تواند موجب خرابی در این قطعات بشود؟

اگر پاسخ این سوال مثبت باشد و گرد و خاک بتواند به قطعات رایانه شما صدمه بزند، چطور ‌باید مانع بروز این صدمات شد و چه نشانه‌هایی وجود دارد که شما را از بروز مشکلات ناشی از آلودگی مطلع می‌سازد؟ در نهایت نیز پس از اطلاع از وجود گرد و غبار روی قطعات چطور ‌باید نسبت به تمیز کردن و رفع این آلودگی‌ها اقدام کنید؟

اولین دشمن رایانه
همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین نکات قابل توجه در عملکرد رایانه، پایین نگه‌داشتن دمای قطعات است. برای این کار نیز از فن‌ها و عایق‌هایی کمک گرفته می‌شود که گرد و غبار، اولین دشمن آنها به‌شمار می‌رود. پس گرد و غبار در درجه اول می‌تواند مانع عملکرد صحیح فن‌های خنک‌کننده و عایق‌های حرارتی شود و به این ترتیب حرارت قطعات رایانه بیش از حد افزایش می‌یابد. افزایش حرارت نیز می‌تواند براحتی موجب خراب شدن و از کار افتادن قطعات سخت‌افزاری رایانه شما بشود. همچنین گرد و غبار می‌تواند با ایجاد تداخل اتصالات الکترونیکی روی پورت‌ها و دیگر اتصالات، نتایج غیرقابل پیش‌بینی‌ای را به‌وجود آورد.

چطور تمیز کنید؟
ساده‌ترین و بهترین راه برای پاکسازی قطعات رایانه از وجود گرد و غبار، استفاده از هوای فشرده یا اسپری‌ هواست. برای استفاده از این روش بهتر است ابتدا رایانه خود را به محوطه‌ای باز یا دارای سیستم تهویه مناسب منتقل کنید. در ادامه اگر رایانه شما رومیزی است، در کناری بدنه کیس (Case) را باز کنید و در صورتی که قصد دارید لپ‌تاپتان را تمیز کنید، صفحه‌نمایش آن را رو به پایین قرار دهید و با استفاده از اسپری هوا یا هوای فشرده، همه فن‌ها، عایق‌ها، پورت‌ها و... را از وجود گرد و غبار پاک کنید.

همچنین شما می‌توانید از جاروبرقی برای تمیز کردن توده‌های بزرگ‌تر گرد و غبار استفاده کنید و حین انجام این کار با یک پارچه مرطوب (بدون چکه کردن آب) پره‌های فن و قطعات پلاستیکی را نیز تمیز کنید.

توجه: هنگام به‌کارگیری هوای فشرده یا جاروبرقی روی فن‌ها مراقب باشید فن نچرخد، زیرا فن در این شرایط ممکن است با سرعتی بیش از سرعت مجاز بچرخد؛ چون باعث می‌شود حرکت فن را با مشکل مواجه سازد. همچنین هنگام استفاده از جاروبرقی روی قطعات و مدارهای بورد اصلی رایانه، مراقب اتصالات کوچک باشید تا از روی بورد اصلی جدا نشود.

گرد و غبار در درجه اول می‌تواند مانع عملکرد صحیح فن‌های خنک‌کننده و عایق‌های حرارتی شود و به این ترتیب حرارت قطعات رایانه بیش از حد افزایش می‌یابد. افزایش حرارت نیز موجب خراب شدن و از کار افتادن قطعات سخت‌افزاری رایانه شما میشود. همچنین گرد و غبار می‌تواند با ایجاد تداخل اتصالات الکترونیکی روی پورت‌هاو دیگر اتصالات، نتایج غیرقابل پیش‌بینی را به‌وجود آورد

نشانه‌هایی از گرد و غبار
صدای ناهنجار فن از جمله صداهایی است که از بسیاری از رایانه‌ها شنیده می‌شود. کاربران نیز با استفاده از روش‌های مختلف سعی در کاهش این صداها دارند و در مواردی نیز در انجام آن موفق می‌شوند! روغن‌کاری قسمت مرکزی فن، زدن ضربه روی بدنه کیس! فوت کردن به داخل فن و زدودن گرد و غبار از روی آن برخی از این روش‌هاست که از نظر کارشناسان، روش سوم بهترین روشی است که ‌باید مورد استفاده قرار گیرد. پس یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی که می‌توان برای تشخیص گرد و غبار روی قطعات به آن استناد کرد به صدا در آمدن فن است. اگر دقت کرده باشید فن در شرایط معمولی با سرعت مشخصی می‌چرخد و یکی دیگر از نشانه‌های وجود گرد و غبار نیز چرخش بسیار سریع فن در شرایط معمولی است. این افزایش سرعت به‌دلیل وجود گرد و غبار روی عایق‌ها و پره‌های فن است و از آنجا که فن نمی‌تواند با چرخش معمولی دما را کاهش دهد، سرعت چرخش را افزایش می‌دهد. یکی از دیگر روش‌های تشخیص افزایش دمای قطعات نیز استفاده از نرم‌افزارهای نشان‌دهنده دمای پردازشگر مرکزی است. به‌طور معمول، دمای پردازشگر مرکزی در حالتی که رایانه در حالت بیکار (idle) به‌سر می‌برد نباید بیش از 55 درجه سانتی‌گراد باشد و هرچه این دما کمتر باشد، بهتر است.

افزایش دمای هارد‌دیسک نیز از دیگر نشانه‌های وجود گرد و غبار است. دمای مناسب برای هارد‌دیسک بین 20 تا 55 درجه سانتی‌گراد است و یکی از عوامل افزایش این درجه حرارت می‌تواند گرد و غبار باشد!

توجه:برای مشاهده دمای پردازشگر مرکزی و هارد‌دیسک می‌توانید از نرم‌افزارهای CoreTemp و CrystalDiskInfo کمک بگیرید.

http:‌/‌‌/‌alcpu.com‌/‌CoreTemp
http:‌/‌‌/‌crystalmark.info‌/‌software‌/‌CrystalDiskInfo‌/‌index-e.html

پیشگیری و درمان
پیشگیری از بروز مشکلات ناشی از گرد و غبار بسیار آسان است. ساده‌ترین روش قرار دادن رایانه در محیط‌های عاری از گرد و غبار است. به‌عنوان مثال اگر قصد دارید رایانه را در یک کارگاه حفر تونل مورد استفاده قرار دهید بهتر است آن را در جایی قرار دهید که از گرد و غبار دور باشد و حتی‌الامکان فضای کافی برای رد و بدل شدن هوا نیز در اطراف آن وجود داشته باشد. پس از قرار دادن رایانه در موقعیت مناسب، بررسی دوره‌ای و تمیز کردن قطعات نیز می‌تواند مانع بروز مشکلات بعدی بشود. هرچه بتوانید در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری گرد و غبار قطعات را پاک کنید، عمر قطعاتی همچون فن‌ها نیز افزایش می‌یابد. گاهی اوقات بی‌توجهی به همین نکات کوچک ممکن است موجب صدمه دیدن قطعات رایانه بشود و در این شرایط نیز ابتدا پیشنهاد می‌کنیم گرد و غبار را از روی قطعه معیوب پاک کرده و مجدد آن را تست کنید. اگر با تست مجدد نیز نتیجه‌ای حاصل نشد تنها راه باقیمانده، تعویض یا تعمیر قطعه معیوب است.

توجه: وجود گرد و غبار یکی از دلایل صدمه دیدن قطعات رایانه به‌شمار می‌رود، اما اگر می‌خواهید از رایانه خود بخوبی محافظت کنید و با کمترین خرابی‌ها مواجه شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از یک محافظ برق کمک بگیرید زیرا در سراسر دنیا، نوسانات برقی اولین عامل بروز خرابی در قطعات الکتریکی به‌شمار می‌رود.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.